وبلاگ

انواع ریبون و کابرد های آن

ریبون

ریبون چیست؟
شاید خیلی از مردم در حال حاضر اطلاعات کافی راجب ریبون نداشته باشند یا اصلا واژه ریبون رو نشنیده باشند،شما چطور تا حالا این واژه رو شنیدین؟ ریبون یک نوار آمیخته به جوهر می باشد که با توجه به دستگاهی که در آن قرارمی گیرد دارای جنس مخصوصی می باشد.به عنوان مثال برای دستگاه های چاپگر سوزنی با توجه به اینکه سوزن به ریبون برخورد می کند،باید جنس ریبون از نوع پارچه طور باشد که این ریبون آمیخته به نوعی جوهر مایع می باشد.اما در دستگاه هایی که با هد حرارتی در تماس هستند هم جنس و هم شکل ریبون با دستگاه های سوزنی متفاوت است.ریبون های این نوع دستگاه ها از جنس پلی استر هستند و آمیخته به جوهر جامد می باشند،
پس از اینکه ریبون با هد دستگاه برخورد کرد،جوهر جامد آن ذوب شده و هنگام تماس با لیبل برروی آن انتقال پیدا می کند.به این نوع دستگاه هایی که از این مدل چاپ استفاده می کنند،مدل انتقال حرارتی می گویند.
انواع ریبون دستگاه لیبل پرینتر
ریبون های دستگاه لیبل زن به سه دسته تقسیم می شوند:1-ریبون وکس2-ریبون وکس رزین3-ریبون رزین


ریبون وکس : این نوع ریبون برای لیبل های کاغذی مورد استفاده قرار می گیرد. لیبل های چاپ شده توسط وکس نسبت به اصطحکاک، رطوبت زیاد و مواد شیمیایی مثل روغن مقاومت بسیار پایینی دارند و نوشته های چاپ شده ممکن است از بین برود ولی یک نکته وجود دارد که در صورتی که موارد ذکر شده اتفاق نیفتد چاپ روی لیبل به صورت خودکار به هیچ وجه از بین نخواهد رفت و کمترین قیمت را در مقایسه با سایر ریبون ها دارد.

ریبون وکس رزین: این ریبون رفتار بینابینی دارد و تقریبا جنس آن بین دو ریبون وکس و رزین است. معمولا بر روی لیبل های کاغذ مورد استفاده قرار میگیرد و مقاومت آن نسبت به وکس بالاتر و نسبت به رزین پایینتر می باشد. قیمت آن نیز مثل جنس آن از وکس گرانتر و از رزین ارزانتر است.

ریبون رزین: این جنس از ریبون، دارای مقاومت بسیار بالایی بوده و معمولا بر روی لیبل هایی با جنس مثل پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرد مانند لیبل های پی وی سی، متالایز، شبرنگ و … . با این حال استفاده از آن بر روی برچسب های کاغذی آنچنان مرسوم نبوده و در مقایسه با دیگر ریبون ها نیاز به حرارت بیشتری جهت عملیات چاپ دارد و قیمت آن بسیار گرانتر از جنس وکس می باشد. در مواردی که جنس رزین بسیار مرغوب باشد نوشته های چاپ شده ممکن است با الکل یا سایر حلال های صنعتی پاک نشود.

مراجعه به صفحه قیمت های انواع ریبون در سایت الورول.

مراجعه به صفحه قیمت های انواع ریبون در سایت دیگر.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *